A zase ty známky... Jak vlastně chceme ve školách hodnotit? A víme proč to tak chceme?
A zrovna na konci ledna a června, kdy se zas a znovu omílají známky, volám v duchu nejčastěji po své utopistické vizi. Vizi země, kde je ministerstvo školství apolitickým, na vládě nezávislým orgánem, jehož šéfa uvážlivě volí pedagogická veřejnost z vlastních řad, který se zodpovídá právě a pouze svým volitelům, a jehož funkční období je natolik dlouhé, aby měl reálnou šanci prosadit to, čemu věří.
Pořádně vlhký sen, vím. Ale nestojí za ním víc, než zoufalé volání po koncepčním přístupu. Jen on sám by vytrhal spoustu trnů z bolavých pat českého školství.
Pokud se o školní prostředí alespoň trochu zajímáte, nejspíš vám neunikly diskuse nad sumativním a formativním hodnocení. Pokud unikly, zjednodušeně popíšu. Sumativní hodnocení - klasika - všichni dostanou stejný test, ten je pak obodován a oznámkován podle jednotné škály. Děti snadno porovnáme navzájem. Jedničkáři, průměr, looseři. Jednoduché, známe to všichni. Formativní hodnocení - poněkud složitější způsob - děti dostávají individualizované úkoly odpovídající jejich potenciálu, různý je i systém hodnocení, řešíme hlavně pokrok jednotlivce vzhledem k jeho vzdělávacím cílům. A co je podstatné - nesrovnáváme děti navzájem, jedničku mohou klidně dostat i dva žáci s naprosto odlišným výkonem.
Ponechme stranou, který způsob hodnocení je "lepší". Pointa je jinde.
Formativní hodnocení je totiž čím dál populárnější. Učí se s ním pracovat školy i jednotlivci, napříč zemí se pořádají vzdělávací kurzy s ministerskou akreditací. Mnohá pedagogická srdce plesají. Ovšem - a tady je ten Problém - jen do chvíle, než si nadšené kantorská duše uvědomí jeden naprosto zásadní rozpor. Že jedním ze zásadních kritérií pro přijetí na střední školy, ke kterému více či méně přihlížejí všechny ústavy, je stále ještě průměr známek z vysvědčení na základní škole!
Zohledňovat v přijímacím řízení výsledky ze ZŠ bylo odjakživa diskutabilní. Vypovídací hodnota známek bývala mizerná i v časech, kdy se hodnotilo pouze sumativně. Různé školy, různé třídní kolektivy, různě nároční učitelé atd atd. A dnes, kdy se začíná prosazovat hodnocení formativní, ztrácí tohle srovnávání smysl úplně. Dítě s jedničkou ze školy A toho klidně může umět o dost méně než dítě se čtyřkou ze školy B. A abychom si to ještě trochu zkomplikovali, úplně jinou úrovní znalostí a dovedností může disponovat dítě ze školy C, kde známkování nepraktikují vůbec a požadovaná čísla napsali absolventovi do přihlášky tak nějak od oka, byť zcela jistě podle nejlepšího vědomí a svědomí.
Takže: aby to všechno začalo zase smysl dávat, musíme si vybrat. Buď ponechme středním školám možnost přihlížet ke známkám a zároveň se natvrdo vraťme zpět k sumativnímu hodnocení, nebo ponechme moderním metodám hodnocení volný progres a nekompromisně označme porovnávání známek za směšně neobjektivní a nepřijatelné.
Aneb jak jsem psal na začátku. Chybí tomu vize, myšlenka, koncepce. Chybí odborník, který by se povznesl nad tlaky politické, lobbistické či jakékoli jiné a jasně řekl, kterou cestou se chceme vydat...
Petr Kadlec
Ne, necinkne to ani tentokrát.
Nechce se mi být generálem po bitvě, napíšu to už teď. Ne, ani tentokrát se hokejová reprezentace nevrátí z olympiády s medailí. A možná to tak nemuselo být. Stačilo trochu jinak vybírat...
Petr Kadlec
Pustit "nepedagogy" do škol? No samozřejmě!
O školství se diskutuje neustále. Jedním z aktuálních témat je chystaná novela zákona, která by umožnila nastoupit za katedru i lidem bez odpovídajícího pedagogického vzdělání. Názory na ni jsou tak pestré, jak je to jen možné...
Petr Kadlec
Korona time? Jedinečná příležitost pro učitele.
Co mají společného fotbal a školství? Všichni mu rozumí.Všichni jsme ho někdy hráli, všichni jsme tam kdysi chodili. Tudíž všichni víme, jak to dělat nejlíp.
Petr Kadlec
Kterak si ČŠI lže do kapsy.
Česká školní inspekce přišla v předvánočním období se zajímavým závěrem. Za zhoršujícími výsledky českých žáků stojí prý zejména předimenzovanost osnov. Dle mého ČŠI jen vytváří zástupný problém a zavírá oči před těmi skutečnými.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Vláda se bude zabývat budoucnosti zóny Plzeň-Líně. Letecká záchranka zůstává
Ministři se po stažení plánu na budování továrny na výrobu baterií do aut v loňském roce znovu...
Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica
Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...
Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel
Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...
Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král
Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...
- Počet článků 5
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2501x
Autor vzdělávacího kanálu http://youtube.com/@naockujsematikou